Com era Gurb al segle XIX?

Gurb al segle XIX hi havien carreteres que actualment encara hi son,  la carretera de Vic a Roda, de Vic a Olot, de Ribas a Barcelona, de St. Bartomeu del Grau a Vic, de Gironella a Vic… Però dins de totes aquestes, la primera va ser al 1850 de Barcelona a Vic. I des d’aquell moment, la dècada del 1860, es va crear la xarxa de carreteres radials, que sortint de Vic, enllaçava amb les viles grans d’Osona. 

La gent de Gurb i de St. Bartomeu, no es volien quedar-se aïllats i van reclamar la reobertura del camí sense gaire trànsit, que ajunta els dos pobles.

Gràcies a aquestes ‘’revoltes’’, al mateix any, es van crear les carreteres que enllaçaven Gurb amb els punts importants d’Osona, com eren Manlleu, Torelló, Roda de Ter, Folgueroles, Sant Julià de Vilatorta… I més tard, l’any 1875 va arribar la línia de ferrocarril, amb l’objectiu de conectar Gurb amb Vic. (Actualment anomenada línia R3).  Els de Gurb, no es van quedar-se satisfets, i van reclamar el condicionament del vell camí ral. I allà, juntament amb el camí dels Prats a Olost i St. Bartomeu, serien el futur ferrocarril, el qual al 1924 es va fer l’estació que avui en dia és l’Esparança. (L’ajuntament de Gurb). 

Gràcies als territoris de Gurb, els quals eren plans i en la seva totalitat argilats i ben conreats, i que al segle XVIII Gurb va experimentar un  creixement important en molts aspectes. Era el municipi que tenia de lluny, la major potència agrícola de la comarca. Es van poder instalar diverses indústries, la majoría tèxtils. 

La primera va ser Malars al 1863 a les afores de Gurb, una colònia tèxtil prop de Roda de Ter. (Actualment, ja no hi és).

Resultat d'imatges per a "Malars segle XIX"

A causa de la dificultat de les comunicacions i del gran nombre de població agrícola que hi havia al segle XIX es van fer: Hostals, tavernes i carnisseries.

I el nombre total de les finques va arribar a ser 247. De tots aquests enn destacaven, el Pradell la Torre d’en Mateu, el Dracs, Quadres, la Coromina…

Una altre industria d’aquella època, era una de màquines impulsades per aigua. 

La qual es deia Reixach.

Mapa del segle XIX:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *